Tværfagligt samarbejde
Hvis vi skal løse mange af de udfordringer borgere oplever, kræver det ofte en tværfaglig indsats. Det kan til tider være udfordrende at få dette samarbejde til at lykkes. Der er forskelligt hvad man oplever der giver udfordringer. Her kan jeg hjælpe med at afsøge hvor udfordringer er og dermed hvilken indsats der skal til for at få samarbejdet til at glide.
Udgangspunktet for samarbejdet er, at sikre at borgerne føler sig hørt og medinddraget. Kun dermed opnår man effektive resultater. Her har jeg effektive værktøjer der sikrer at der arbejdes fælles ud fra borgerens mål.
For at komme godt i mål, kræver det opmærksomhed på en række faktorer, hvor jeg kan bidrage. Eksempelvis:
- Fagligt fundament for samarbejdet i form af undervisning, workshop mm. med udgangspunkt i Relationel koordinering
- Klarlægge og konkretisere hvad man vil opnå
- Opbygning af hensigtsmæssig mødestruktur så man mødes rettidigt og effektivt
- Oversigts tavler så man kan sikre fremdrift og opbygning af enkel dokumentation
- Konkretisere og udfærdige flow beskrivelser for komplicerede samarbejder
- Projektstyring, hvis der er tale om større forandringsprocesser
Disse opgaver sker altid med involvering af involverede borgere, ledere og medarbejdere. Ofte ved at starte med små prøvehandlinger, der danner grundlag for den videre implementering.