Kvalitetssikring

Udgangspunktet for effektiv kvalitetssikring tager udgangspunkt i kvalitetscirklen: Plan Do Study Act.

Ofte husker vi ganske særlige situationer der gik galt og er opmærksom på at udvikle procedure mm.  for at undgå det igen. Dermed kan man overse, at det gælder om at fokusere på de væsentlige formål og indsatser på arbejdspladsen. Endvidere er det vigtigt at kvaliteten tager udgangspunkt i det som borgerne oplever som kvalitet. Der er en faldgruppe at det er nemmere at tage tage udgangspunkt i ydelserne, der ikke nødvendigvis opleves som kvalitet for borgeren.

Det er nemt at opbygge komplicerede overvågningssystemer. Det kan gøre kvalitetssikringen unødig tung og ude af hænderne af medarbejderne. Her kan jeg hjælpe med at sikre, at evalueringen ligger naturligt som en del af den daglige praksis, så der sker en kontinuerlig kvalitetsudvikling.

Når der er krav eller ønske om akkreditering, skal de forskellige trin dokumenteres. Her er der igen en risiko for at opbygge unødige administrative systemer. Jeg har god erfaring med at indbygge respektive trin i kvalitetscirklen i den dagligdag man i forvejen kender, eks. ved at sikre at man dokumenterer i forbindelse med de møder der i forvejen er planlagt.

Jeg har erfaring med akkreditering i forhold til DDKM, EVA samt ISO.